
Wanneer je bijvoorbeeld met netwerken, communities of practice of cocreatie aan de slag wilt om samen met anderen een gezamenlijk doel te bereiken, wees je dan zeer bewust dat je een ander samenwerkingsmodel gaat gebruiken, namelijk het partnerschapsmodel (in plaats van het leveranciersmodel).
Mensen gaan niet zomaar vanzelf met jou samenwerken. Je zult ze moeten uitnodigen, ruimte geven voor een eigen inbreng. Je intentie moet zuiver zijn en je eigen belang overstijgen. Je zult je betrouwbaar en verantwoordelijk moeten gedragen. Oog hebben voor diversiteit en creativiteit.
Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat anderen met jou willen samenwerken? Zonder dat je daar eerst een subsidie tegenover stelt? Dat is de vraag bij het ontwerpen van je businessmodel. Transitiereizen kan je helpen om je huidige businessmodel om te vormen tot een partnerschapsmodel. In een aantal bijeenkomsten bepalen we met jou en je partners wat nu precies de bedoeling is en wat rol, bijdrage en belang is om met een bepaalde collectieve opgave aan de slag te gaan. Je kunt kiezen of je dit klein en bescheiden wilt doen, of ons vragen meteen al een grote casus op te lijnen.